Om att rensa avlopp

Några rader till dig som precis som jag längtar efter att få leva med Jesus mitt i vardagen...

 

Att bo som ensam kvinna i ett ganska stort hus har en del fördelar men förvisso en hel del nackdelar också. Som när avloppen ska rensas och sonen inte har någon lust att rycka ut. Och nej, jag är inte den som alltid springer till min genomsnälla och genomhändiga pappa för att få hjälp. Det är ju trots allt självvalt. Att bo kvar i huset menar jag. I början fanns det en iver hos mig att visa för hela världen att jag minsann klarar mig alldeles utmärkt utan en karl i huset. Den ivern har för längesen runnit av. Tvärtom. Idag kan jag till och med längta efter att få bli lite omhändertagen. Har inget behov av att bevisa något längre

Jag kommer aldrig att glömma mina två första vintrarna som ensam vuxen i huset. Jag var helt övertygad om att hela Sveriges snömängd hade landat på just min stora uppfart. Då funderade jag mer än en gång över vad jag givit mig in på. Men jag skickade ut ungarna att skotta och Gud skickade en granne med snöslunga. Allt löste sig som det ju brukar.

Men så tillbaka till rensning av avloppen. Det är märkligt hur Gud kan börja tala i de mest oväntade situationer. Jag höll på att rensa avloppet i badrummet vilket var rejält igensatt. Av någon anledning går jag alltid och drar i det längsta med att göra saker som jag inte gillar. Som om man liksom tror att om jag väntar tillräckligt länge så löser det sig av sig själv. Men det gjorde det ju inte så det var bara att kavla upp ärmarna och hugga in. Mitt i den minst sagt otrevliga sysslan (ja jag hoppar över detaljerna...) började Gud tala. Han sa att vi som tror på honom och följer honom ska vara hans kanaler. Kanaler till att förmedla hans ord och hans kraft till helande och befrielse. När Jesus gick här på jorden sa han att vi skulle göra det han gjorde och till och med större saker än så. Paulus som var en av ledarna sa att han predikade ett budskap av kraft och inte av fina ord, och människor blev helade, upprättade och befriade.

När jag som bäst höll på med mitt kära avlopp hörde jag Gud säga att kanalerna i våra liv ofta ser ut på detta sätt. Det är så mycket som vill täppa till flödet. Avundsjuka, girighet, vrede, besvikelse, otrohet, maktlystnad, oförlåtelse... Därför måste vi vara noga med att ”rensa avloppet” emellan åt. Det är så mycket av det vi möter i våra liv som vill göra oss besvikna, sårade och smutsiga. Dåliga val leder till jobbiga konsekvenser. Jag vill inte vara avundsjuk på den som det går bra för. Jag vill inte känna mig attraherad av någon annans man eller kvinna. Jag vill inte porrsurfa på nätet. Jag vill inte vara girig och aldrig känna mig tillfredsställd. Jag vill inte hamna i en materialistisk hetsjakt. Jag vill inte leva bara för min egen skull och inte se mina medmänniskor. Jag vill inte gå runt och känna ilska eller besvikelse över att allt inte blev som jag hade tänkt. Ändå hamnar vi där. Alla hamnar vi där mer eller mindre.

Nu tänker du kanske: ” Men Marita, menar du att vi ska vara perfekta för att Gud ska kunna använda oss?” Nej, absolut inte. Låt mig förklara. Vi är alla små enkla människor som misslyckas och gör fel och faller på olika sätt och det får vi vara. Det handlar om att vilja göra rätt. Att vilja leva ett liv som gläder Guds hjärta och att våga vara genomskinlig inför honom. Misslyckas gör vi alla, men det handlar om att våga säga till Gud: lys på mitt liv. Finns det något jag behöver vända om ifrån? Finns det någon jag behöver be om förlåtelse? Finns det något i mitt liv som inte behagar dig Gud?

När jag har valt att leva med Jesus måste jag också förstå att mitt liv inte är mitt längre. Det tillhör honom. Jag kan inte längre göra vad som helst och tro att Gud ska välsigna det. Ibland får jag en ”varningsflagga” för mina ögon. När jag är på väg in i fel sammanhang eller säger eller gör fel saker. Det är som om den helige Ande varnar mig och korrigerar mig. Jag kan välja att se den där flaggan eller ignorera den. Paulus sa att ”Nu lever inte längre jag utan Kristus lever i mig”. Om jag är ett med Jesus har jag ett ansvar att leva som han vill att jag ska leva och att göra det han bett mig om att göra.

Om du känner att ditt kristna liv är kraftlöst, bönerna känns tomma och svaren på dina böner är få, kanske är det då dax att rensa kanalen. Att komma närmare Gud och våga blottlägga dig inför din älskade far. Våga vara genomskinlig. Våga fråga om det är något som behöver rensas bort. Kanske behöver du också våga fråga om du är på väg åt rätt håll. Låt Gud korrigera dig. Be om förlåtelse, rening, hjälp att vända om. Det du möter i denna process är din faders förlåtande kärlek. Ingen fördömelse. Bara kärlek. När mitt avlopp blev rensat rann vattnet igenom snabbt och smidigt. På samma sätt ska Guds kraft rinna genom dig.

 

 

 

 

 

 

Karin Sandin
2014-06-04 @ 21:21:05

Hej Marita!
Mycket bra och tänkvärt och viktigt. . Jag tar till mig det du skrev.
Kram Karin

Svar: Tack 😊
Marita Orevi

Frida Lehnberg
2014-06-04 @ 21:36:34

Fantastiskt! Wow! Så bra!
Precis vad som legat på mitt hjärta sedan förra helgen.
<3

Svar: Härligt Frida 😊
Marita Orevi




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0