Opium åt folket? Skulle inte tro det

 

Jag har märkt att många människor tenderar att söka Gud när de hamnar i nödsituationer. När man upplever en kris i sitt liv eller möter stora svårigheter ropar man på Gud. Och det är bra. Gud är kärleksfull och älskar oss gränslöst. Han vill inget hellre än att hjälpa den som är i nöd. Men den omsorgsfulle Guden är bara en sida av honom. På senare tid har jag fått upptäcka en helt annan sida. Nämligen att han är en utmanande Gud.

Under de sista fyra åren har min relation till Gud fördjupats och min längtan att få göra mer för honom har vuxit. Mitt liv kraschade fullständigt men Gud reste mig upp igen och gjorde mig hel. Tacksamheten i den upplevelsen är svår att beskriva i ord. I den processen har en djup bön i mitt inre vuxit fram. En längtan att få ge någonting tillbaka till honom som gav mig en ny chans.

Vi som lever med Gud är hans händer, hans fötter, hans ord och mun här på jorden och däri ligger utmaningen. När jag har sagt till Gud att jag vill bli använd av honom har utmaningarna trillat in en efter en. Men grejen är den att jag har alltid varit en fegis och egentligen aldrig gillat utmaningar ända tills nu. Någonting har hänt. Jag har fått mod att göra det jag egentligen inte vågar. Anledningen till det är att jag har världens bästa coach i ryggen. Gud ger oss mod att våga lite mer. Han ger oss kraft att sträcka oss lite längre för att hjälpa andra.

Somliga tycks ha den uppfattningen att när man lever med en tro på Gud så kan man luta sig tillbaka och använda honom som en kudde, en snuttefilt eller någon typ av springpojke som ska lösa allt åt en. Men jag har upptäckt att det är precis tvärtom. När du lever i en nära relation med Gud utmanar han dig och ger initiativförmåga, kreativitet, handlingskraft och smarta idéer som du aldrig skulle ha fått utan honom i ditt liv. Så jag är ledsen Marx, men du hade fel. Tro är inte ett opium som gör oss passiva. Tvärtom. Tron på Gud ger sann längtan och drivkraft att göra lite till, och att göra det man egentligen inte har mod till.

Och när man svarar ja på dessa våghalsiga utmaningar – det är då det roliga börjar!

 

 

 

 

 

 

 

Lena Westerberg
2014-03-04 @ 17:30:34

Det var en fin, stark och utmanande text Marita!

Svar: Tack!
Marita Orevi

Hans Andren
2014-03-04 @ 17:58:48
URL: http://handren.se/

Tack Marita!
Dina blogginlägg håller mycket god kvalite. Dom är fyllda av tro och helig Ande. Jag vet av egen erfarenhet att religion inte är ett opium för folket. Snarare en evig livsresa, där allt är möjligt för den som tror och det gör du. Uppmuntrande, sanningar med mättnad för vår Ande. Vi ses på Farfar och ber att DHA gör Jesu närvaro påtaglig. I Jesu närvaro, finns Guds härlighet och kraft.

Svar: Tack för uppmuntran!
Marita Orevi

Anonym
2014-03-04 @ 18:21:18

När man går i kraft av den helige anden så kommer utmaningarna eftersom Herren vet att vi har förutsättningar för att möta dem när vi lägger allt i hans händer och låter oss bli ledda. Att gå med Gud innebär att vi ser möjligheterna i alla utmaningar vi ställs inför. Guds frid över dig Marita, att följa Herren är precis på det sätt du beskriver. // peter

Svar: Tack!
Marita Orevi




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0