Mitt möte med Hillsong Church Stockholm

 Jag anländer fredagkväll till Hillsong Church Norra vid Arlanda stad för att vara med på något som kallas för Revival Nights. Jag har tidigare besökt Hillsong vid ett fåtal gånger men känner nyfikenhet inför att tillbringa en hel helg i denna omtalade församling. Redan utanför ingången står några tappra medlemmar i den bitande januarivinden. De ler och hälsar oss välkomna. Sedan fortsätter vänligheten hela vägen in i kapprummet. Jag möts av vänliga människor som ser mig i ögonen med en vänlighet som känns äkta, inte påklistrad. Det känns som om de är uppriktigt glada för att jag är där. Jag blir varm.

Innan dörrarna in till kyrksalen öppnas trängs vi i kö med många förväntansfulla människor som precis som vi vill ha en bra plats. Och det känns snarare som om vi var på väg in till en rockkonsert än en gudstjänst. Innan lovsången börjar fylls platsen framför scenen av ungdomar som skojar och tjoar. Så fort den höga och medryckande musiken drar igång börjar de hoppa, dansa och sjunga med. Jag hör till kategorin som älskar att se när människor vågar lovsjunga Gud med hela sin varelse. Ändå kommer jag på mig själv med att fundera över om de verkligen har fattat grejen, med Jesus alltså, eller om detta bara är ett tillfälle att röja runt och ha kul med polarna. Kritiska röster höjda mot Hillsong som påstått att det handlar för mycket om yta, poppar ofrivilligt upp i mitt medvetande. Jag väljer dock att stoppa den tanken och ställer istället in mig på att fördomslöst välkomna den helg jag går till mötes.

När predikan tar vid kliver en hipp kille på 35 år från Los Angeles fram. Hans namn är Chad Veach. Han är karismatisk och utan större svårigheter får han med sig publiken när han med en blandning av lätthet och andligt djup lyfter fram Jesus. Hans skarpa budskap väger tyngre än den coola ytan som man först attraheras av. När inbjudan till förbön sedan går ut strömmar mängder av ungdomar, samma som tidigare hoppat framför scen, och äldre fram. Jag blir berörd av den hunger och längtan efter Gud som jag möts av och inser att budskapet har landat i hjärtat.

Mötena avbyter varandra och jag får tillfälle att lyssna till Andreas Nielsen som är pastor i församlingen. Också han en kille som utstrålar coolhet och genom sin humoristiska framtoning enkelt når sin publik. Jag lyssnade en hel del till honom för runt tio år sedan men inser ganska snabbt att det är en annan Andreas som står framför mig idag. Samma energi, samma lättsamma ton men med en tyngd och en ödmjukhet som bara kommer ur livets prövningar. Och när jag lyssnar till hans predikan inser jag att orden jag hörde från kvinnan i foajén stämmer. Jag frågade nämligen vad anledningen var till att så många människor blir frälsta i deras församling när många andra kyrkor i vårt land inte har någon tillväxt alls. Hon svarade mig att ”det vi gör handlar bara om två saker: Jesus och människor.” Andreas passion för Jesus och att göra honom känd går inte att ta miste på. Hans predikan där han utmanar sina åhörare att tillbringa mer tid i det fördolda med Gud för att sedan gå ut och göra hans vilja talar till mig. Kritiken om ytlighet har jag där jag sitter i min bänkrad för länge sedan glömt. Här finns ett djup som på riktigt berör. När inbjudan till frälsning går ut är det många som responderar. Det profetiska flödar och jag får personliga tilltal från Gud. Han är så nära att det dallrar i luften och det är fler kinder än mina som är tårdränkta.

Jag lämnar Hillsong med en stark förvissning om att Gud har hittat en plats där han trivs i vårt kalla Sverige, vilket fyller mitt inre med glädje. Där i det vilsna Stockholm har Guds närvaro hittat en välbehövlig landningsbana. Och jag tackar Gud för Lina och Andreas Nielsen som med stor överlåtelse och talande ödmjukhet leder arbetet vidare. Jag tackar Gud för en församling som har fått döpa 165 personer till Kristus under 2014 och jag tackar Gud för att detta bara är början.

Min syster Malin, jag och Lotta på plats.
 

 Medryckande och härlig lovsång. Ett uråldrigt budskap i modern förpackning.
 
 En av höjdpunkterna under helgen var konserten med Samuel Ljungblad. Bättre live-artist får man leta efter!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0