Det finns en börda som är lätt

Jag rör mig dagligen i en värld som handlar om bedömning. Jag bedömer mina elevers prestationer och förmåga till att lära och utvecklas. Ibland har tanken slagit mig att det skulle vara väldigt skönt om jag slapp sätta betyg på eleverna. Att bara få träffas och lära dem en massa spännande saker utan att jag skulle behöva betygsätta det de gör.

Och är det inte så att vi alla rör oss i en värld där vi ofta blir bedömda efter vad vi presterar. När vi möter en ny människa är en av de första frågorna vi ställer vad denne har för sysselsättning. För det speglar mycket av personens identitet och ibland också tyvärr dess värde.

Det här tänkandet smyger sig också in i kyrkans värld. Det verkar ibland som vi tror att ju mer vi gör desto mer älskar Gud oss. Ju mer jag presterar för honom desto mer blir jag sedd i höjden. Detta är en lögn som speglar ett världsligt tänkande.

Att leva för Gud handlar förvisso om att gå in under ett ok, men Guds ord säger att oket är milt och bördan är lätt. Om man upplever att tjänsten för Gud är överväldigande och man håller på att falla under bördan är det dags att stanna upp och reflektera. Om Gud säger att bördan är lätt medan du känner motsatsen borde det vara en signal på att något inte är rätt.

Ibland funderar jag över om vi går in under ”fel ok”. När vi vill tjäna Gud och söker honom lägger han ner kallelser i våra liv. Men ibland under vägens gång kan vi komma in på fel spår. Och jag tror att det kan bero på krav, verkliga eller inbillade, från vår omvärld som gör att vi tar en annan riktning än vad Gud har tänkt. Och då hamnar vi under fel ok utan att vi själva märker det. Plötsligt handlar det om att behaga människor mer än Gud. Men det är ju så att det är Gud vi ska svara inför en dag, inte människor.

Ta en stund och funderar ett ögonblick på vad du tror att Gud har kallat dig till att göra. Fundera över om du är rätt ute eller om det finns saker du behöver skala av. Kanske vill Gud korrigera din kurs. När du följer Guds röst inom dig  tror jag att bördan blir lätt och oket milt för du vet att du är rätt ute.  

 Pic cred: Pixabay.se

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0