“An un-preached gospel is no gospel at all”

 

Igår kom jag hem från en helg i Stockholm. Jag har haft förmånen att tillsammans med SOS Church vara ute på gator och torg och berätta om min tro. Tänk att få vara ”präster för den som inte går i kyrkan”, som de i SOS Church uttrycker sig. Och det är precis det vi har fått varit under detta veckoslut då vi förmedlat Guds ord till sommarglada stockholmare och turister genom olika kreativa inslag.

Ibland hör jag människor säga att det inte går att prata om Jesus i Sverige för att ingen är intresserad av att höra och ingen vill bli frälst. Jag håller inte med. Från torsdag kväll till söndag fick vi be med över 40 personer till frälsning. Det händer i Sverige idag. Det finns en inre längtan hos så många och det finns ett andligt sökande efter svar på de frågor man har. Jag möter samma inställning här hemma i min stad. Senast ikväll har jag fått berätta om min tro för några personer som var intresserade.

Reinhard Bonke som är en känd evangelist säger att ”An un-preached gospel is no gospel at all” och jag är beredd att hålla med. Paulus skriver till romarna: ”Men hur ska de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur ska de kunna tro på den som de inte har hört? Och hur ska de kunna höra om ingen predikar?” För att människor ska kunna hitta Jesus så behöver någon berätta för dem vad det handlar om. Vi som har hittat Gud har den mest fantastiska skatt att dela med oss av. Vi har svaret på så många av de frågor som människor brottas med och att få dela med sig att Jesus genererar så otroligt mycket gott tillbaka till oss själva. Varje gång jag får berätta för någon om vad Jesus betyder för mig så känner jag ren lycka. Det blir ett genomflöde i mitt eget liv av friskt vatten. Inte som Döda havet med bara ett inflöde men inget utflöde.

Tro är ingen privatsak. Hela Bibeln är full av uppmaningar om att gå ut och predika det glada budskapet och att göra lärjungar. Det är det som är vår uppgift. Paulus skriver till sin medarbetare Timoteus att han ska gå upp i ”tid och otid” och predika om Jesus. Jag skulle verkligen vilja uppmuntra dig som är kristen att våga dela med dig av vad Jesus betyder för dig till de människor du har runt omkring dig. Du har så mycket att ge och man behöver inte ha svar på alla frågor. Vi behöver bara vara oss själva och inte ha en högre bekännelse än vi kan stå för. Att vara äkta vinner man längst på. Vi är på en resa, vi är inte på något sätt perfekta och vi söker fortfarande efter svar men mycket av det som människor längtar efter, det har vi att ge till dem.

Tiden då vi sitter i kyrkan och väntar på att den ska fyllas av sig själv är förbi. Den kommer att fyllas när du och jag börjar leva ut vår tro för vi är präster för de som inte går i kyrkan. Vi har världens bästa evangelium som inte får förbli opredikat för vi vill att evangeliet ska bli levande vilket det blir när vi börjar berätta om det. Ta chansen i sommar när svenskarna får tid att varva ner och njuta av ledighet. Då är det öppet att predika och jag är säker på att just du är den absolut bästa evangelisten som just din vän kan lyssna till.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0