Hur förklara man det oförklarbara?

 

Han hade kommit för att han var nyfiken. Han visste inte vad han skulle tro. Jag förklarade frälsningens mirakel, hur Gud sände Jesus för att dö för vår skull och återknyta kontakten mellan människa och Gud. Den kontakt som blev bruten när Adam och Eva åt av äpplet. Han lyssnade uppmärksamt men kunde inte svara på frågan om han trodde att Gud fanns. Jag tittade in i den unge killens bruna kloka ögon och sa att om du ber Gud visa sig för dig varje kväll i en veckas tid innan du somnar så vet jag att han kommer att svara. Om du är helt uppriktig i din bön så kommer du att märka av Gud på ett eller annat sätt. För Guds ord säger att den som söker ska finna, för den som bultar så ska dörren öppnas och om vi närmar oss Gud ska han närma sig oss.

Bollen ligger hos dig och mig för Gud har redan gjort allt för oss. Han har gjort sitt drag i schackspelet när han sände Jesus till den här jorden. Vägen är öppen, vilket betyder att vi har möjlighet att ha en personlig kontakt med himmelens och jordens skapare. Nu väntar han på att vi ska göra vårt drag genom att vända oss till honom och söka honom.

När jag satt där och försökte förklara min tro på Jesus för den unga killen och några andra som var närvarande tänkte jag för mig själv: Hur förklarar man det oförklarbara? Hur förklarar man den pulserande kärleken i sitt hjärta? Hur beskriver man källan i sitt inre som ger glädje mitt i sorgen och trygghet mitt i stormen? Hur sätter man ord på att få känna sig så oerhört älskad fast man är en riktig loser ibland?

Jag har kommit fram till att Jesus måste upplevas. Han kan inte förklaras så att en mänsklig hjärna kan förstå. Om man aldrig varit så där riktigt tokkär i någon så vet man inte hur det känns förrän man drabbas av den stora kärleken. Det är samma sak med Jesus. Och jag tror att det börjar med att man väljer att tro. Man väljer att ge Jesus en chans. När vi bjuder in honom i våra liv flyttar Guds Ande in i vår Ande och först då kan vi börja se Jesus för Guds ord säger att det är precis det Anden gör, uppenbara Jesus för oss.

Vi fick be för killen innan vi skildes åt och en vän till mig som var med fick en hälsning till honom. Hon beskrev hur hon upplevde att han hade det. De kände inte varandra. Han blev tagen och sa att allt hon sa stämde. Gud ger oss förmågan att se in i människors liv för att kunna leda dem till Jesus. Vi ska träffas igen så fortsättning följer…

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0