När förändringens vind blåser

 

 

 

 
 
När jag var liten fann jag trygghet i bekanta saker. Jag visste att vi skulle få hembakt bröd med messmör och ett glas mjölk till frukost, vilket jag älskade. Jag visste att mamma alltid var hemma när jag kom hem från skolan och ofta möttes jag av en doft av nybakta bullar. Jag visste att jag kunde ringa min bästa vän längst upp på gatan för att leka och hon skulle komma springande i sina träskor om hon bara var hemma. Att veta hur dagen skulle se ut var en trygghet för mig.

Som vuxen har jag däremot lärt mig att uppskatta förändring. När saker och ting förändras i våra liv är det lätt att det skapar oro för vi vet vad vi har men inte vad vi får. Men ofta tror jag att förändring sker med ett högre syfte. Ibland tror jag att Gud låter vår värld skaka lite för att vi behöver ruskas ur vår trygghet för att kunna se något nytt och för att våga ta nya steg. När landskapet förändras runt omkring oss förändras utsikten. Plötsligt ser vi saker vi inte sett tidigare.

I höstas när jag var ute och körde åkte jag över ett öppet landskap och jag blev tagen av dess skönhet. Då hörde jag Gud säga: ”landskapet förändras.” Jag funderade över orden och jag kände att det handlade om det andliga landskap som jag rör mig i, det vill säga min tjänst för Gud. Kort därefter var det som om Gud så smått började styra om mina steg. Saker som jag tidigare gjort och engagemang som jag hade haft sa Herren till mig att sluta med för att samtidigt ge mig andra uppgifter. De uppgifter jag lämnade var bra i sig men det var inte längre det jag skulle lägga min tid på. Nya spännande dörrar började öppnas.

Varför berättar jag det här? Du har fått ett liv att leva. Gud har en plan och en tanke för just dig. När han skapade dig skapade han en designad plan för just ditt liv. Gud vill att du ska leva i hans plan varje dag för att uppfylla det syfte du är skapade till. Därför är det så viktigt att inte spilla vår tid på det vi inte är ämnade till. Gå inte den väg som inte är din för då kommer du inte att uppfylla ditt syfte. Lyssna in Gud och var lyhörd för vart hans Ande vill leda dig.

När ditt liv ruskas om, när det inte blev som du hade tänkt, stanna då upp och fråga Gud vilken riktning du ska ta härnäst. Förbanna inte stormen och bygg inte vindskydd. Utnyttja den vind som blåser till din fördel. Kanske är Gud själv i vinden för att föra dig vidare.

Anonym
2017-03-30 @ 09:29:22

Mycket bra tänkt o skrivet.💗

Svar: Tack! Det värmer att du uppskattar det jag skriver :-)
Marita Orevi

Margareta prytz
2017-07-15 @ 09:12:06

Tack för det du gav på Smålandsskogen. Och tack för den du är! Ditt liv talar!!!

Svar: Tack det värmer :-)
Marita Orevi




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0