Guld i gatudammet

Jag såg en dokumentär från Indien. Den berättade om unga killars kamp för överlevnad mitt i Calcutta. De levde i kvarter där guldvaskare och smeder utförde sitt arbete. Efter dagens verk gick de ut för att spola av sig dammet vid en kran vid sidan av gatan innan de lämnade arbetet för att gå hem till sina familjer. De unga pojkarna hade upptäckt att mitt ibland smutsvattnet som sköljdes av från arbetarnas svettiga kroppar kunde små små korn av guld glimta till. Tidigt varje morgon gick de upp långt innan staden hade vaknat. De tog sina enkla kvastar ihopbundna av ris och började sakta men målmedvetet sopa gatorna i ”guldkvarteren”. Sedan skyndade de hem för att vaska fram de små men mycket dyrbara kornen av guld. På detta sätt fick de sig en lite inkomst.

Jag har också fått uppleva "guld" mitt i gatudammet men av ett annat slag. Jag fick möjligheten att åka till Tanga i Tanzania förra sommaren för att predika om Jesus och be för sjuka. Under den tropiska solen kämpade våra dans- och dramateam för att göra budskapet om Jesus så tydligt och lättillgängligt som möjligt vid marknader och torg. När jag sedan fick ta mikrofonen och på knagglig swahili och lite bättre engelska berätta om Jesus hade jag folkets fulla uppmärksamhet. Mitt i gatudammet under den brännande solen och doften av svett glimmande guldet från himlen igenom när människor strömmade fram för att ge sina liv åt Jesus. Sjuka kroppar blev hela. Värkande ben började gå och blinda ögon öppnades. Det var bland det mäktigaste jag har varit med om.

Visst kan det vara så med våra egna liv. Ibland kan vi känna oss så övertäckta av damm och smuts att det är som om guldet som Gud har planterat i våra hjärtan är helt dolt. Men så börjar Gud med varsam hand att vaska och det vackra i oss träder fram mer och mer. Han kommer med sitt renande vatten och sköljer bort år av trasighet, smärta och fördömelse. Han gör oss rena och kallar oss sina dyrbara barn. Guldet finns dolt mitt i dammet.

Det spelar ingen roll hur smutsig du känner dig. När Jesus tvättar dig ren blir guldet i dig synligt igen.Du är förlåten och fri.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0