Jag har slutat att jaga

Är du också på jakt? Ja jag menar den där omedvetna jakten på tillfredsställelse? Ja jag kallar den omedveten för jag tror att de flesta av oss inte ser vilket ekorrhjul vi springer i. Men ibland undrar jag vad det är för typ av jakt vi lever i. Jag ser människor omkring mig som aldrig tycks blir riktigt tillfreds med livet. Det pågår en ständig hetsjakt på kickar. Fast det skulle de aldrig erkänna om du sa det åt dem. Att de hela tiden tror att gräset liksom är grönare på andra sidan. Problemet är att man kanske inte har förmågan att se det själv. Men jag tror att otillfredsställelse på insidan leder till ett ständigt jagande efter mer. Vad är det då man så enträget jagar?

En del av oss går liksom och väntar på att omständigheterna ska bli perfekta. När barnen blivit lite äldre. När ekonomin blivit bättre. När jag har blivit av med de där extra kilona. När jag har fått en chef som ser min potential. När jag har fått råd till den där nya bilen. När jag har hittat drömmannen. Vänta bara. Då ska ni få se på andra bullar.

Jag hörde en gång en tjej som sa att hon skulle hitta en man som skulle göra henne lycklig. ”Stackars den mannen” tänkte jag spontant. Och sedan tänkte jag ”stackars tjejen, vad besviken hon kommer att bli när hon inser att drömprinsen också bara är en vanlig människa med dåligt morgonhumör och skitiga strumpor på golvet.” För man kan väl inte lägga det ansvaret på en annan människa att denne ska göra någon annan lycklig, hur underbar han än må vara. För om du inte mår bra som singel kommer du förmodligen inte heller må bra i tvåsamhet.

Men är det inte precis så vi många gånger gör? Söker inre tillfredsställelse i yttre omständigheter? Problemet blir då att vi ständigt pendlar i vårt mående. När mannen är underbar så mår jag bra men när han glömmer att bekräfta mig så blir jag besviken. När det går bra på jobbet så blir jag på gott humör. Men när chefen har en dålig dag så har jag också det. När pengarna rullar in så är jag kung. När de plötsligt slutar rulla in ligger jag sömnlös.

Tänk så bräckligt livet blir när vi lever på detta sätt. När allt som jag möter ska diktera hur jag mår. Och jag tror att detta sätt att leva skapar en enorm stress hos så många människor. Men jag har lärt mig att det faktiskt finns en annan väg att gå och det handlar om att hitta friden på insidan och den totala friden tror jag bara finns i att lära känna Gud. Det är som att ha en stark hand att hålla i som alltid bär. Det är som att ha en källa av ständig glädje, frid och trygghet som faktiskt inte sinar, oavsett vad jag möter. Det betyder inte att man går runt som en robot och inte känner det som alla andra känner. Men det är som att stå på en stadig grund som aldrig vacklar oavsett vad som händer runt omkring mig.

Så jag har slutat att jaga och insett att ju mer jag släpper taget och låter Gud styra, desto bättre går det och desto bättre mår jag. Det finns mycket som ännu saknas i mitt liv men jag märker att när jag låter Gud fylla mina behov fylls de inifrån och ut. Jag får frid på insidan vilket i sin tur hjälper mig att göra rätt val och det blir till en positiv spiral. Oavsett hur dagen har varit kan jag känna frid varje kväll när jag somnar och varje morgon kan jag med tacksamhet vakna och veta att Gud är med vad som än kommer att hända. Den friden byter jag inte bort mot något i världen.

 

 

 Jag vill tacka min nyvunne vän och förebild som hjälpte mig att få ändan ur och börja blogga igen.
Anonym
2015-12-28 @ 22:51:28

Oj va bra, precis så är det. Tack att du satt ord på saker som dom är. Va bra art du börjat blogga. Du är så sund. Märks vilken lärare du haft, DHA o tack än en gång. Ingela lundborg

Svar: Tack! Glad att du uppskattar det jag skrivit.
Marita Orevi




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0