Sju kilometer i skallen

Under den här hösten har jag börjat springa för att hålla mig i form. När jag började var inte min kondition mycket att hurra för. Jag har under många år varit en hopplös ”periodare” vad det gäller träning, men nu kände jag att det var dags att ta hand om min kropp på allvar. Som 45-åring har man ju hunnit till ”dö-halvan” som någon obarmhärtigt uttryckte det, och eftersom jag knappt har börjat bocka av min ”bucket list” så vill jag ju hålla i många år än.

Jag började löpa och upptäckte hur roligt det var när jag orkade längre och längre distanser. Samtidigt tänkte jag ofta innan jag gav mig ut: ”undrar hur långt jag orkar idag.” Men så en dag sa en person till mig: ”Marita, det sitter i skallen. Om du bestämmer dig innan att du ska klara sju kilometer så kommer du att göra det.” Detta lät ju intressant. Jag tror att jag hade sprungit fem kilometer som längst men hade som mål att klara sju. Gången därpå ”programmerade jag in” sju kilometer i skallen och sen sprang jag denna distans nästan helt utan problem. Visst kändes benen stumma vid något tillfälle, men jag brydde mig inte för jag hade bestämt mig. Detta blev en ögonöppnare för mig. Tänk vilken kraft det finns i våra tankar och vår beslutsamhet.

Och visst är det så att vi i väldigt hög grad styrs av våra tankar. En kvinna vid namn Joyce Meyer sa : ”Where the mind goes, goes the man.” Och jag tror att hon har rätt. Vi följer våra tankar på gott och ont. För jag tror att allt börjar med en tanke. Jag tror inte att någon vaknar upp en morgon och tänker: ”idag tror jag att jag ska ta och byta ut min man. Han har ju varit lite tråkig på sistone. Grannens man verkar mycket roligare. Jag tror jag tar honom istället.” Ursäkta att jag raljerar men hur kan det bli så här? Jo allt börjar med en liten tanke som man låter slå rot och då växer den undan för undan tills den bär frukt.

Men är det inte så att vi har makt över våra tankar? Guds ord säger att du kan göra varje tanke till en lydig slav under Kristi blod. Vad menas med det? Jo att när du känner dig lockad att börja flirta med grannens man så kan du faktiskt göra den tanken till ”en lydig slav”, även om han råkar vara skitsnygg. Det betyder att du helt enkelt säger nej till den tanken och befaller bort den för du vet att den är fel. Du behöver inte ta emot den tanken. För allt du tänker är inte du. Om du föreställer dig att tankarna kommer utifrån så kan du välja vilka tankar du tar emot.

När jag för några år sedan blev djupt sårad av en person bestämde jag mig efter ett tag för att förlåta denne. Men för att kunna stå fast i det beslutet var jag tvungen att hantera mina tankar. Varje gång jag tänkte negativt om personen ifråga var jag tvungen att mota bort den tanken och säga nej till den tanken. Och ju oftare jag lyckades med detta desto färre blev de negativa tankarna och jag började må bättre och bättre. Det var som om jag fångade tanken i luften och gav den en smäll så den flög iväg. Jag gillar att leka med bilder. Tänk dig att du har ett basebollträ i handen och varje gång det kommer en destruktiv tanke flygande emot dig så smäller du till! Pang! Där flög den iväg innan den träffade mig. Skönt. Jag står kvar i förlåtelsen.

Kanske är det så att vi behöver få en förståelse för hur tankevärlden fungerar och hur vi kan lära oss att hantera den så att vi inser att det är vi själva som håller i tyglarna till ganska stor grad. Guds ord säger att vi ska vara huvud och inte svans. Du behöver inte vara som en svans som okontrollerat styrs av dina felaktiga tankar och känslor. Tvärtom. Om vi får upp ögonen kring detta tror jag att det istället kan generera otroligt mycket positivt i våra liv. För Gud använder vår tankevärld till att ge oss visioner och drömmar för att leda oss åt rätt håll. Och här tror jag det fungerar på samma sätt fast i en positiv riktning. Gud planterar ett frö, en tanke, som kan växa och ta form om du vattnar och när den och låter den slå rot i ditt inre.

För nästa exakt tre år sedan gav Gud mig en sådan tanke. Den kom i from av en bild i mitt inre där jag såg hur jag stod och talade inför afrikanska kvinnor. Jag hade inte varit i Afrika på 21 år (jag är missionärsbarn) och hade inga planer på att åka tillbaka. Men när jag var inför Gud kom denna bild upp för mitt inre. Gud planterade en tanke. Jag började be och fundera kring vad jag hade sett. Ungefär en månad senare träffade jag några vänner som undrade om jag inte skulle åka med på en missionsresa till Tanzania. Samma sommar fick jag återse mitt kära Afrika och på den vägen är det. Tre år i rad har jag fått åka till Afrika och jag kommer förmodligen att fortsätta. Men allt började med en tanke från Gud som jag lät bära frukt. Jag hade inga funderingar på att återvända till Afrika men idag förstår jag att Gud vill använda mig där.

Varför inte börja detta år med att ta kontrollen över dina tankar och ditt liv. Lär dig att bli medveten om vad du tänker. Fokusera på de positiva tankarna som du känner är från Gud och låt honom ge dig rätt målbild. Lär dig att använda ditt basebollträ när det behövs. Och kom ihåg; sju kilometer sitter inte i benen, de sitter i skallen.

 

Gunn Jansson
2016-01-28 @ 09:33:23

Hej Marita!
Mkt tänkvärda ord. Har länge känt att min "syjunta" behöver ett meningsfullt innehåll. ( troend kvinnor) men ofta ytliga samtal. Får jag läsa upp det du skriver.? Tisdagkväll 2 febr.
Känn dej fri att säga nej. Kramar från moster Gunn

Svar: Hej Gunn! Så trevligt att du uppskattar det jag skriver. Du får gärna använda mina texter.
Kram, Marita
Marita Orevi




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0