Gräv inte upp i tvivel, det du planterade i tro

Jag kommer ihåg när jag var liten och vi i skolan fick en varsin kruka som vi skulle plantera i. Vi petade ner något litet frö och sedan skulle man vänta på att det började gro och så småningom skulle det förhoppningsvis skjuta upp små ljusgröna blad. Problemet var bara att grannens kruka grodde alltid mycket fortare än min och tillslut ville man gräva upp det där eländiga fröet för att se om något överhuvudtaget hade hänt. Men så rätt vad det var när man nästa hade gett upp hoppet började en lite stjälk kika upp och då blev man överlycklig över att det faktiskt hade börjat växa även i min kruka.

Gud är bra på det där med att plantera frön. Jag tror att han ständigt söker vår uppmärksamhet för att plantera frön i våra hjärtan. Jag hoppas att du precis som jag har upplevt Guds tilltal i ditt liv. Att han har kommit till dig för att på olika sätt visa dig vad han vill att du ska göra med ditt liv. Om du inte har det kanske du behöver ta mer tid med Gud i din ensamhet, för han vill tala till alla människor. Men vi behöver lära oss att lyssna. När man får Guds tilltal är det som om man blir befruktad. Han talar ord som ger liv på insidan. Det är som att någonting sås inom oss och sedan ligger det och gror och bidar sin tid.

Problemet är att ofta kan den där drömmen som han gav dig dröja och plötsligt börjar man tvivla på det man hörde och det är lätt att börja fundera om det bara var mina egna tankar. Varför ser jag ingenting av det som Gud sa, börja ta form i mitt liv? Du kanske till och med upplever motsatsen, att det känns som man börjar backa istället för att komma vidare. Grejen är den att vi inte ser hela processen. Om du är i en labyrint ser du bara till nästa sväng medan Gud ser din väg uppifrån och han vet precis vilken väg du ska ta för att komma ut. Han ser också när du behöver stanna för att fundera över ditt vägval. Han ser även de gånger du väljer fel, får gå tillbaka och välja rätt väg. Vi ser bara här och nu medan Gud redan ser vad du ska bli och vilken väg du behöver gå för att komma dit och han vill leda dig rätt.

Fröet läggs i den mörka jorden för att kunna gro. På samma sätt behöver vi vara i det fördolda med Gud för att kunna växa andligt så att vi får djupa rötter. Ibland går vägen bokstavligt talat genom mörker. Men även mörkret har sin mening för ofta när vi har det som allra jobbigast, det är då rötterna tränger som djupast, om vi står fast i Gud. Gud vet att den dag han öppnar den där dörren åt dig som du går och väntar på, då behöver du djupa rötter. För det som händer när Gud skjuter ut dig i din fulla funktion är inte bara att det blir spännande och roligt, utan motstånd kommer också. Om dina rötter inte hunnit ner en bra bit kan det bli tufft att stå pall när det börjar dra om öronen.

Därför vill jag idag uppmuntra dig att hålla fast vid vad Gud har sagt till dig. Låt inte tvivlet få dig att gräva upp det där fröet som du planterade i tro. Om drömmen är från Gud kommer han att med jämna mellanrum påminna dig om det han sa. Be och meditera över det Gud har visat dig. Tala ut det i tro. Håll fast vid det och släpp inte taget. Förbered dig på alla sätt som du kan så att du är redo att gå när Gud säger gå. Lita på Gud för han har den perfekta tidsplanen för dig.

 

 

 

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0