Jag tänker inte lunka in i himlen

Igår var jag på Pingst ledardag i Västerås. Det blev en fantastisk dag på många sätt där jag fick mycket ny inspiration för hur vi kan arbeta vidare i vår lilla församling i Mokorset. Men det som gjorde störst intryck på mig var att få lyssna till Tigleth Malkey som avslutade dagen. Han berättade om den livsresa han gjort och hur han hade hittat Jesus i tonåren. Med både humor och andlig skärpa delade han med sig av sina upplevelser.

Idag har den församling som han startade i Södertälje gått in i Hillsong och de är nu deras södra campus i Stockholm där han också är pastor. Där jag sitter i min bänk och lyssnar till honom blir jag så enormt gripen av hans passion för det han lever för; att få följa Jesus fullt ut. Hela hans liv andas en längtan efter att få tjäna kungars kung ännu lite mer. Och det blir så tydligt för mig att utan passionen för det man tror på blir det bara en tom tro. Det blir platt, tråkigt och livlöst.

Att följa Jesus på avstånd blir inte särskilt spännande. Det är när vi kommer nära som vi får del av hans liv. Det är då hans passion blir min passion och det finns en hemlighet i att gå ”all in”. Att inte hålla något tillbaka. Att följa honom vad det än kostar.

När jag sitter och lyssnar till Tigleth blir jag smittad av hans passion och berörd över hur överlåten han är. När han säger att han den dag han går in i himlen vill kunna känna att han gjorde precis allt han kunde för Jesus så vill jag ställa mig upp i bänken och ropa: jag med! Jag vill vara med!

Det finns något i att ge sitt liv till något som är så mycket större än sig själv. Att ge sitt liv för ett bygge som man egentligen inte helt förstår. Jag menar, hur kan man förstå att man faktiskt bygger Guds rike på jorden? Eller att man är med och räddar liv för evigheten? 

Ikväll utmanar Gud mig. Jag känner att det är dags att vända på en del stenar i mitt liv. Vad av allt det jag ”bygger” här och nu kommer jag att ta med mig till himlen? Och jag tänker att det är dags att öka tempot för när jag springer över mållinjen vill jag inte lite slappt lunka in i himlen. Nej, jag ska göra min entré i full speed med springskorna på och jag vill kunna känna att jag gav precis allt jag hade att ge.

 

 

 

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

powerforpurpose.blogg.se

Livet med Gud är ett äventyr som du inte får missa. Vi är skapade till att leva i gemenskap med honom som hela tiden gör nya vägar och ger nya uppdrag. Och kom ihåg: Don't look back. You're not going that direction.

RSS 2.0